Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Novinky

Bratislava

JLL prináša prehľad desiatich kľúčových maloobchodných miest Európy

Na základe najnovšieho prieskumu medzinárodnej poradenskej spoločnosti JLL, je Londýn najatraktívnejším európskym mestom pre medzinárodné maloobchodné značky.  Nasledujú  Paríž, Moskva, Miláno a Madrid.


  • ​​Londýn má aktuálne najväčšie zastúpenie medzinárodných maloobchodných  reťazcov v porovnaní s európskymi "konkurentmi", ktorí nasledujú v poradí: Paríž, Moskva, Miláno, Madrid, Rím, Istanbul, Mníchov, Berlín a Barcelona.
  • Londýnska Bond Street je najatraktívnejšou európskou ulicou pre medzinárodné luxusné značky.
  • Michael Kors, Superdry, Cos a 7 For All Mankind sú najviac expanzívnymi medzinárodnými reťazcami.
  • Zara, H&M a Mango majú najväčšie maloobchodné pokrytie v Európe.

Maloobchodný  index predstavený v novej správe spoločnosti JLL s názvom  "Destinácia Európa 2015 " (Destination Europe 2015) analyzuje prítomnosť a expanziu 250 medzinárodných maloobchodných značiek  na 57 kľúčových európskych  trhoch.

Londýn a New Bond Street

"Pre medzinárodné maloobchodné reťazce hľadajúce odrazový mostík do Európy je Londýn aj naďalej prvou voľbou. Veľkosť maloobchodného trhu, zrelosť a vysoký stupeň transparentnosti robia z Londýna doslova magnet pre medzinárodných predajcov ochotných si za najlepšie lokality priplatiť. Ďalšie významné globálne a vyspelé európske mestá s podobným sentimentom ako Londýn sú Paríž, Miláno, Rím a väčšie nemecké mestá, ktoré rovnako benefitujú z prítomnosti medzinárodných maloobchodných reťazcov hladných po raste a expanzii, hovorí James Brown, vedúci oddelenia maloobchodného prieskumu a poradenstva JLL pre región EMEA.

Londýn si v tomto roku zvýšil náskok pred druhým Parížom ako najatraktívnejšia destinácia pre svetové luxusné značky v Európe. JLL prieskum poukazuje na jasnú priepasť medzi týmito dvomi preslávenými  lokalitami a zvyškom Európy.  Je zrejmé akú veľkú váhu kladú luxusní predajcovia  na prítomnosť v ikonických maloobchodných lokalitách. Aj z tohto dôvodu môžu majitelia obchodných priestorov  situovaných na najvyhľadávanejšej New Bond Street v Londýne pýtať najvyššie nájomné v Európe, a to na úrovni 12 300,- eur/m2 za rok – čo predstavuje nárast o takmer 42% oproti úrovni dosiahnutej v roku 2012.

Nové brány do Európy

Príležitosti pre expanziu a vstup do Európy nie sú limitované len na globálne a vyspelé trhy. Tranzitné trhy ako Moskva (3.miesto) a Istanbul (7.miesto) sa stali za posledné dva roky európskymi úspešnými príbehmi. Žiadne ďalšie dve mestá nedokázali v tomto období prilákať rovnako veľké množstvo nových maloobchodných značiek ako Moskva a Istanbul.

Aj napriek zvýšenému  geopolitickému riziku,  Moskovský maloobchodný trh neustále rastie ako vo svojej veľkosti, tak aj v ponuke novej maloobchodnej plochy (nákupné centrá). Moskva sa dokonca v strednodobom horizonte doťahuje na Paríž čo sa prítomnosti medzinárodných značiek týka. Instanbulský maloobchodný trh priťahuje pozornosť svojou modernou vysoko kvalitnou ponukou nákupných centier ako Zorlu Centre a oznámené Galeries  Lafayette na Emaar Square a v súčasnosti čoraz väčší počet medzinárodných predajcov zvažuje Istanbul ako vstupnú bránu do Európy.

Zaujímavosťou prieskumu je počet silných maloobchodných  trhov, ktoré zostávajú zo strany medzinárodných maloobchodných reťazcov relatívne nevyužité, a to aj napriek zdravým základom a možnostiam, ktoré ponúkajú. Príkladom sú niektoré z väčších regionálnych miest vo Veľkej Británii,  Francúzsku a rovnako škandinávske trhy.

*rebríček top 10 maloobchodných miest Európy nájdete v priloženej infografike č.1

Expandujú tzv. masové „mainstream" a prémiové značky

Pri porovnaní so správou Destinácia Európa 2013, došlo v rebríčku k posunu u tzv. masových „mainstream" a prémiových predajcov, ktorí všeobecne expandovali rýchlejším tempom než etablované luxusné značky. H&M sa pripojila k španielskej značke Zara a tento rok spoločne vedú v pokrytí maloobchodných  trhov v Európe so 100% účasťou na všetkých 57 kľúčových trhoch. V rebríčku ďalej nasleduje Mango a Body Shop. Najviac expandujúcou maloobchodnou značkou v JLL vzorke je americký retailer Michael Kors nasledovaný reťazcami Superdry, Cos a 7 For All Mankind. Ďalšie pôsobivé expanzie v posledných dvoch rokoch uskutočnili maloobchodní predajcovia Ecco a Hugo Boss. Do budúcna je príliv značiek do Európy očakávaný predovšetkým z regiónu Ázia/Pacifik.

*rebríček vedúcich medzinárodných maloobchodných značiek v Európe nájdete v priloženej infografike č. 2

V Bratislave smerujú medzinárodné reťazce hlavne do nákupných centier

„Slovenský maloobchodný trh je presýtený a momentálne existuje len obmedzený priestor pre ďalší development. Lokálni a zahraniční maloobchodníci sú pri expanzii veľmi opatrní pričom platí, že komerčné podmienky a lokalita nehnuteľnosti musia perfektne zapadať do ich existujúceho portfólia," hovorí Daniel Kúth, konzultant oddelenia maloobchodných nehnuteľností JLL Slovensko. 

Väčšina medzinárodných značiek váha a bratislavské obchodné ulice nepovažuje za tradičné „high streets" ako ich poznáme z európskych a svetových metropol. Mix značiek situovaných na Obchodnej ulici v Bratislave  sa pomaly približuje mixu predajcov v nákupných centrách. Luxusné značky, ktoré zvažujú otvorenie kamenného obchodu v centre hlavného mesta najčastejšie zvažujú Laurinskú ulicu.  Vo všeobecnosti však platí, že maloobchodníci stále viac preferujú otvorenie obchodu v jednom z nákupných centier ako na uliciach v centre mesta. Najčastejšími voľbami sú Aupark, Eurovea alebo Central, ktoré sú situované v bezprostrednej blízkosti  centra hlavného mesta Slovenska.

Aktuálne sa na Slovensku nachádza viac ako 1,5 mil. m2 maloobchodnej plochy, z toho cca. 80% predstavujú nákupné centrá a zvyšok je rozdelený medzi malé mestské retailové parky.  Maloobchodný trh Bratislavy je zo všetkých hlavných miest regiónu strednej a východnej Európy (CEE) najviac presýtený.  

Originálnu správu v anglickom jazyku „Destination Europe 2015" môžete nájsť na:  http://www.jll.eu/emea/en-gb/research/retail/destination-europe